2011. január 26., szerda

Törékenyek...mint egyébként

A Tükör és Füst után egy újabb novellás kötet. Nem mindennapi- olyannyira, hogy, olvasása részemről jócskán elhúzódott. Mert emészteni kellett. És újra, és újra felvetült bennem a kérdés, hogy, hogy lehet valaki erre képes, hogy ilyen történetek, szereplők és gondolatok pattannak ki a fejéből.

A Törékeny holmikat elemzem, mint rendesen

Versek, novellák, regény alapok, visszatérő szereplők, érdekes gondolatok, fantasztikus események, világvége, napmadár evészet, és egy ember aki imádja a "friss húst".
Ezekben a történetekben nem a megszokott fantasztikus lények, hanem azoknak is egy sötétebb fajtája elevenedik meg...vagy pedig a másik véglet, amikor a gyermeki ártatlanság, semmi természet felettivel sem találkozik. És olyan is van, amikor egy történeten belül, mindkettő megtörténik.


"Ha akarod. Vers vagyok, vagy egy minta, vagy egy emberfaj, aminek a

világát elnyelte a tenger.

– Nem nehéz egyszerre három dolognak lenni?

– Téged hogy hívnak?

– Enn.

– Szóval Enn vagy – szögezte le. – És férfi. És kétlábú. Nem nehéz egyszerre

három dolognak lenni?

– De ezek nem különböző dolgok. Úgy értem, nem ellentmondásosak. – Ezt a

szót gyakran olvastam, de még sosem mondtam ki hangosan azon este előtt, és

rossz helyen hangsúlyoztam. ELlentMONDÁSOSAK."





A továbbiakban a számomra emlékezetes művekről ejtenék egy-két szót:

  • Keserű zacc: Döbbenet a történet vége- csak leledzettem a semmit tudás jótékony köd felhőjében, és döbbenten vettem tudomásul, hogy lehet meglepő befejezése ennek a történetnek is...tehát kávé árus ijesztő kislányok igenis léteznek.

  • Gondtalan boldogság derék fiúknak adatik: Annyira kis helyes ez a történet. Egy kisfiú aki még magát is meglepve kitör a megszokott szerepéből, ezzel bizonyítva, hogy igenis lehet a nem megszokott is elismerésre méltó. Két dolgot említenék, ha ezt nem Gaiman írta volna, akkor is odáig lennék az ártatlanságától. A második pedig, az örök igazság: A jó bőgősök pocsék férjek. (bár még bőgős férjem sosem volt...)

  • Október a székben: Már a turumputtyon is írtam erről egy bejegyzést. Hogy találhat ki valaki olyat, hogy a hónapoknak személyiség jegyeket adván, azokat cselekvésre, és mesélésre késztesse őket?! És amennyiben ez még nem lenne annyira megdöbbentő, hát a történet a kisfiúról- főleg annak újdonsült barátocskájáról, na az már szíven ütött (mikorra leesett, hogy miért is nem tudja elolvasni a nevét...jajj...olvasása után határozottan hosszú percekig csak nyeltem a könnyeimet és próbáltam úrrá lenni a döbbeneten, hogy ennyire szomorú legyen egy mese)

  • Harlekin szeret: véres, borzasztó és döbbenetes. Milyenek is a férfiak?! Azt hiszik, hogy ők csak úgy játszadozhatnak, ijesztgethetnek, aztán behódolunk. Erre jön a nő, aki aztán nem fél tőle, és jól ellátja a baját a kis szellemünknek! Igazán feldobódtam tőle :):)

  • Falatok és falatozók: Nem mindennapi vámpíros- vagy inkább élőhalottas,- húsevős, írtózatos sztori.

  • Hogyan beszélgessünk bulin csajokkal: Eszméletlen, hogy egy szinte mindennapi kis történetből hogyan lehet kihozni valami borzongató, földöntúli , már már ijesztő dolgot.
Egy szó, mint száz, ez egy olyan gyűjtemény lett, aminek egyes történeteit nem, másokat viszont annál inkább szeretnék újraolvasni. (Még annyit, hogy nem egy történetben a fantasztikumon kívül a nyílt erotikát- is úgy emlegeti, hogy nem lehet rajta megbotránkozni. )




"A végzet szelét érzem – fészkelődött Augustus IndiánToll McCoy nem

sokkal később az ágyban, amiről széltében-hosszában lelógott. – És ha jól

sejtem, a végzet holnap köszönt ránk, grillszósz képében"


"

2 megjegyzés:

  1. Én ezt a könyvet majd egy fél éve olvasom...egyszerűen nem tudok ráhangolódni...mindig félreteszem, és mást kezdek el olvasni. Nem rossz, csak nekem valahogy most nem megy.(

    VálaszTörlés
  2. Nekem is hosszú ideig kellett hozzá a bátorságot gyűjteni, hogy befejezzem végre, de megérte- hiába mondják, hogy ez korántsem annyira jó , mint bármelyik műve- nekem megvoltak a gyöngyszemek ebben is :)

    VálaszTörlés