2011. október 16., vasárnap

Dennis Lehanne Hideg nyomon, avagy Angie és Patrik már megint...


Gennaro és Kenzi eddigi összes (magyarul megjelent) kalandját elolvastam. És volt, amikor kifejezetten borsódzott a hátam a brutalitástól, volt, amikor drukkoltam az igazságosztáskor, de mindig egy kifogástalan krimit kaptam cserébe.  Most sem volt ez másképp.

Hideg nyomon

- Hiszel a halálbüntetésben?
- …
- Szerintem a társadalombak nincs hozzá joga és intelligenciája. Előbb bizonyítsa be nekem a társadalom, hogy képes hatékonyan utakat aszfaltozni, majd utána hagyom neki, hogy élet és halál felett döntsön.
- Közben tegnap kivégeztél valakit.
- Ha úgy vesszük, fegyver volt a kezében. Meg aztán, én nem vagyok a társadalom.

A történet szerint eltűnik egy kislány éjjel a saját ágyából. Mindeközben az anyja épp egy barátnőjénél tévézik, vagy ki tudja mit is csinál. Aztán már az egész város keresi agyba-főbe azt a szegény kis 4 évest, amikor nagynéni, és a nagybácsi végre felkeresi az utóbbi időben már rendesen felkapott magánhekus párosunkat, akik azóta egy ideje már csodás párt alkotnak, hogy keressék meg. De nyomok nincsenek. Azaz, ha nagyon figyelünk, akkor lesznek, és némi fejtörés és szemmeresztés után egy ígéretes drogüzletbe, néhány pedofilba, majd egy kis rendőrgyíkosságba, és persze még több eltűnt személybe botlunk.
Ami azt illeti, ennek a párosnak semmi sem lehetetlen. így, vagy úgy de megoldják az ügyet, lehet, hogy, nem a legtörvényesebben, és lehet, hogy mások érdekeit előbb tartják szem előtt, mint a sajátjaikat, de sem magukat, sem a törvényen kívülieket nem kímélik. Lesz itt törött lábtól elkezdve néhány lőtt sebig, de a szívinkfartusig minden.

Dennis Lehanne arról ismerszik meg a filmvásznon is, meg a könyveiben is, hogy az olvasót vagy nézőt totál palira veszi. Nem hagyja, hogy azt higgyük, hogy a megoldás, ami kézenfekvő, igenis a végső legyen, úgy megbonyolítja a történeteit, hogy határozottan baleknak érzi magát az ember, mert nem merte elhinni, hogy semmi sem az, aminek látszik. Az ő világában senki sem patyolat tiszta. Mindenki megvesztegethető, mindenki sáros, és legfőképp kegyetlen.

Hogy miért is szeretek Dennis Lehanne könyveket olvasni? 
Mert némiképp hihetetlenre turbózza a szituációkat, a szereplőivel hiába akarnék azonosulni, mindent másképp tesznek, mint én tenném, és mert hiába győz a jó, vagy legalábbis megpróbál, mellette minden marad ugyanolyan gonosz és szürke. Nem hagyja, hogy az ember a továbbálmodozzon, öröm töltse el, hogy megoldottuk az ügyet, és minden szép és jó, hanem keményen tarkón vág, szól, hogy a biliben van a kezem, és amúgy is, ez az élet, így ne is álmodozzak semmi jóról. Mert hiába iktattunk ki egy problémát, a többi hetvenhétezer még ugyanott van, burjánzik és mételyez.

Ez a látvány fogadta a házhoz kiérkező rendőröket: két férfi a lépcső tetején, akik úgy bőgnek, mint a gyerekek, mert valahogy soha nem hitték volna, hogy a világ ilyen borzalmas is lehet. 
És, hogy még dicsőítsem egy kicsit Lehanne olvasmányait, csak egy olyan „irodalmi” személlyel találkoztam eddig, aki fel tudta venni a versenyt Kenzie-vel szimpatizmus terén. Az pedig Matt Scudder volt. (Bár hozzátenném, hogy Kenzie megítélése a Hideg nyomon elolvasása után egy kicsit romlott, de hát Scudder is sértette párszor az önérzetemet.)


Szóval köszönöm a lehetőséget @Lobo-nak és az Agave kiadónak, mert határozottan izgalmas perceket szereztek nekem ezzel a könyvvel. És hogy az érzést még kitolja, amíg csak lehet, meg is nézem a filmet. Végül is a Lehanne- produkciókban eddig még sosem csalódtam.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése