2011. március 9., szerda

Sosehol- mindig


Hol van, ahol a legjobb minden? Ahol tökéletes a világ, nincs rossz, és tudatában vagyunk annak, hogy a legeslegjobbat kaptuk, és nincs miért vágyakozni. Lehet, hogy nem alsó-London az a hely, de az is lehet, hogy igen.


Sosehol


Neil Gaiman könyvét- eme gyöngyszemet, nem tudom, hogy megszerezni. Bár pont tegnap jutottam el odáig, hogy mostmáraztán!, bemegyek a könyvesboltokba, és ha kell, akkor teljesáron, de felkutatatom- és megveszem. Hátha van egy példány, amiről, még ők sem tudnak…(és itt utalnék Anansi fiaira, akik tudták, hogy melyik bort kell kérni a pubban- azt, amelyikről a csapos nem tudta, hogy hol van, majd megtalálván, áhá- felkiáltással jó borsos áron túladott rajta, anélkül, hogy biztosan tudta volna, hogy ez az a nedű, ami évszázadok óta érik a pincében, és felbecsülhetetlen értékkel bír.)
Tehát, a telefonomra teleportálva olvastam, és a karakterek felismerésével akadt némi visszafordíthatatlan gond- így a bőrű helyett sorozatosan biri-t olvastam… egy idő után hozzászokik az ember- jobban, mint a 0,5 cm-es betűmérethez.
Szóval, a Sosehol. Gaiman iránti rajongásom töretlen továbbra is, bár olvastam már jobban tetszőt (Anansi eddig verhetetlen) is, de a maga nemében egyedülálló, és igazán remek ez a könyv is.
Mert mikor olvas úgy amúgy az ember olyan történetet, amelyről végig tudja, hogy fikció, és mégis azt hiszi, hogy mindjárt megszólítja egy patkány, vagy, hogy sietnie kell a vásárra. Na, jó, nem ennyire drasztikusan, de valami ilyesmi. Mert igazán átéreztem a kétségbeesést (Richard valahová tartozni akar, de nem biztos benne, hogy jó helyet választott –e hozzá), menekülést a ki tudja mi elől, csakhogy mindezt egy olyan környéken, ahol amúgy sem tudod, hogy mi vár rád…
"…az emberi elmének felfoghatatlan, hogy a múzeumi kávézók milyen pofátlan árat kérnek egy szelet süteményért meg egy csésze teáért.

– Itt a teád meg a fánkod – mondta Jessicának. – Ennyiért két Tintorettót is kaptunk volna. Csak mondom.
– Ne túlozz – dalolta Jessica vidáman. – A Tate-ben különben sincs Tintoretto.
– Meg kellett volna vennem a meggyes süteményt, akkor a múzeum is megvehetne még egy Van Goghot.
"



Mert Gaiman nem a megszokott rémelemeket veti be a borzongatásra. Hanem a legtermészetesebb vadállatot (vadkant), az elemi félelmet (magaddal találkozol, aki az előbb még egy barátod volt (ál) ), vagy a kilátástalan életút felderengését (mi az élet értelme?).

Imádtam, hogy a metrózgatások alkalmával mindig eszembe jutott, hogy hogyan is hangzik az élőben, hogy: ”Mind the gap please!”, vagy amikor eszembe juttatja, hogy hogyan is néz ki a felszíni London- vagy a metróalagutak, vagy úgy egészben a London feeling.
Szerettem, hogy Ajtó nem élt vissza a helyzettel, és nem vetette rá magát Richardra, holott mindketten csak egy támaszra vártak; az is, hogy elhitette velem, hogy ki az áruló, aztán jól leesett az állam, és szerettem a tipikus humort.

Kedveltem minden figurát. A Vadász kitűnő amazon-példakép (már akinek), Ajtó olyan kis bájos, bírtam a fura vásári figurákat, a Tetőn járó- a varjas vicceivel, és jobban szerettem Alsó, mint a Fenti Londont.

Nekem tetszett, és szeretném normális betűméretben, normális karakterekkel, és papírpéldányban elolvasni. Úgy, hogy az enyém. Mert sokszor venném le, és mindig megborzonganék a végén, hogy Richard jól döntött mindannyiszor, és bár lennének ilyen lehetőségek a valódi Londonban (életben) is.
"– Gondolod, hogy észre se veszik, hogy visszatértél? – vigyorgott a márki. – „Hoppá, még egy angyal! Nesze, fogd a hárfát, és nyomjuk a hozsannát?"

Talán az is az egyik varázsa a Gaiman produkcióknak, hogy a mesés elemek, nem nyomják el a valóságérzetet. Lehet, hogy naiv vagyok, de én feltétlen imádattal olvasom tovább a könyveit, és bármelyiket! Van még elég olvasatlan… időm is van még… Nem hajtanak Croup és Vandemar.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése